|
Jakie obowiązują zasady zakładania i prowadzenia hodowli szkolnych?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6249 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
KONSPEKT DO LEKCJI PRZYRODY W KL. IV Temat: Jakie obowiązują zasady zakładania i prowadzenia hodowli szkolnych? Hasło programowe (blok tematyczny): Środowisko przyrodnicze mojej miejscowości i najbliższej okolicy- czyli blisko nieco dalej. Cel ogólny: Poznanie zasad zakładania i prowadzenia hodowli Cele pośrednie:- wyzwolenie postawy badawczej - rozbudzanie zainteresowań - prowadzenie obserwacji Cele operacyjne ( szczegółowe):
Wiadomości - uczeń: A - wymieni zasady planowania i prowadzenia prac hodowlanych - poda sposoby rejestrowania przebiegu prac hodowlanych - wymieni i nazwie sprzęt używany do hodowli B - wyjaśni celowość prac związanych z zakładaniem hodowli zwierząt
Umiejętności - uczeń potrafi: C - zaplanować, założyć i prowadzić hodowle zwierząt - zaplanować, założyć i prowadzić hodowle ozdobnych roślin doniczkowych - prowadzić notatki z hodowli i - wykonywać schematyczne rysunki - formułować wnioski D - ocenić zależność między warunkami życiowymi a wyglądem hodowanych organizmów - zaplanować warunki przykładowej hodowli np. dżdżownic i rzeżuchy
Postawy: C- świadomej odpowiedzialności za hodowane zwierzęta - poszanowania wszystkich istot żywych D - kształtowanie postawy badawczej
Metody: pogadanka, praca w grupach, obserwacja Strategia: O+E Środki dydaktyczne: hodowle roślin i zwierząt prowadzone w pracowni, sprzęt do hodowli ( akwarium, żwir, rośliny wodne, ryby, dżdżownice, słoik, ziemia, liście, piasek, doniczki, rośliny ozdobne), foliogramy przedstawiające etapy zakładania hodowli Literatura: Podręcznik i ćwiczenia "Nowa Era", J. Szwedo- Hodowle,
PRZEBIEG LEKCJI
Lp. |
Czynności nauczyciela |
Materiały |
Czynności ucznia |
Zapis w zeszycie |
Faza wstępna |
Czynności wstępne: 1. sprawdzenie listy obecności 2. przypomnienie poprzedniej lekcji poprzez sprawdzenie zadania domowego 3. wprowadzenie do nowej lekcji Nauczyciel prosi aby uczniowie rozejrzeli się po klasie i wymienili hodowle prowadzone w pracowni Nauczyciel przedstawia cel lekcji: co jest potrzebne do założenia hodowli, jakie obowiązują zasady zakładania i prowadzenia hodowli, czy wszystkie organizmy mają takie same potrzeby? W tym celu prosi uczniów o dokładną obserwację i porównanie hodowli w klasie. Zapisuje temat na tablicy |
Zeszyty przedmiotowe z zadaniem domowym, hodowle w pracowni Organizmy pochodzące ze szkolnych hodowli ( np. dżdżownice, ryby akwariowe, rośliny doniczkowe |
1. Wskazani uczniowie odczytują swoje zadanie domowe( jakie zwierzę hoduję w domu i jakie warunki mu zapewniam?)2. Uczniowie wymieniają hodowle w pracowni Uczniowie dokonują obserwacji hodowli, zastanawiają się czy są różnice pomiędzy warunkami poszczególnych hodowli |
Zapisują temat do zeszytu |
Faza realizacyjna |
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i rozdaje zadania obserwacji Nauczyciel na podstawie wyników obserwacji prosi uczniów aby określili i przedstawili warunki życia zwierząt hodowanych w klasie Nauczyciel prosi o zaplanowanie prac hodowlanych dla klasy, oraz ustalenie zasad obowiązujących podczas planowania i prowadzenia hodowli |
Kartki z instrukcjami obserwacji: gr.1: obserwacja warunków hodowli akwarium z rybkamigr. 2: obserwacja warunków hodowli patyczakówgr. 3: obserwacja warunków hodowli żółwiagr. 4: obserwacja warunków hodowli rośliny doniczkowej Hodowle, wyniki obserwacji prowadzonych w poszczególnych grupach Podręcznik, wzory opisu hodowli, dziennik hodowli |
Uczniowie w poszczególnych grupach dokonują obserwacji i zapisują do zeszytu wyniki. Liderzy grup przedstawiają wyniki swoich obserwacji i omawiają warunki konieczne do prowadzenia hodowli organizmów Uczniowie zastanawiają się, co można hodować w klasie, oglądają podręcznik co będzie im potrzebne, wspólnie układają zasady prowadzenia hodowli |
1.Temat obserwacji 2. Przebieg obserwacji- spostrzeżenia 3. Wynik obserwacji- rysunek z objaśnieniami. Zapis zasad planowania prac hodowlanych: -wytyczenie celu hodowli -dobór organizmów -zapewnienie i przygotowanie sprzętu - ustalenie zadań i obowiązków -czas trwania hodowli - zapis dotyczący obserwacji hodowli i jej opis według załączonego wzoru - określenie sposobów kontroli |
Integracja |
Nauczyciel podsumowuje lekcję oraz wyjaśnia ewentualne problemy, rozdaje i prosi uczniów o rozwiązanie krzyżówki |
Hodowle, foliogramy, krzyżówka |
Uczniowie zadają pytania |
Krzyżówka (załącznik) |
Zadanie prac dom. |
Nauczyciel określa zadania na dwa najbliższe spotkania (przygotowanie sprzętu i materiłu do założenia hodowli dżdżownic oraz hodowli roślin doniczkowych i rzeżuchy) |
|
Uczniowie dokonują podziału prac |
Zapis zadań do zeszytu |
Każda hodowla musi być opisana i dokumentowana np. w formie tabeli, rysunku, zdjęć Przykład etykiety hodowli:
Gatunek: |
............................................ ....................................................................................... |
Data założenia hodowli |
........................................ ........................................................................................... |
Czas trwania hodowli |
......................................... .......................................................................................... |
Cel hodowli: |
............................................... ................................................................................... |
Miejsce pochodzenia |
..................................... .............................................................................................. |
Warunki hodowli: |
................................................. .................................................................................. |
Wymagania |
................................................. ..................................................................................v |
Rodzaj pokarmu |
................................................. .................................................................................. |
Opiekun: |
................................................ ................................................................................... |
Opracowała: Anna Grzywocz |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|